ACTIVITATS DE L'ARGUMENT
En contra de l'amor etern
Jo crec que l'amor si es etern perque no asoles l'amor es hacia una parella.
Conclusions i opinió personal:
Ahir que vam fer el debat hi habia dos grups, u el que estaba dacord amb l'amor etern i altre en contra de l'amor etern. Cada grup va defendre els seus arguments. No vam arribar a una conclusió de quin grup el va fer millor.
- Usa els verbs anteriors per manifestar la teva opinió sobre els temes següents:
a) Els amics M'agrada els amics perque estan sempre amb tu i pots confiar, per això són molts importants.
b) La roba Em molesta que a vegades la gent es fixa avans en la roba que en coneixer a otra persona.
c) La música M'agrada la música, és interessant i entretinguda.
- Fixa’t en les afirmacions i opinions següents:
a) Digues què et sembla cada afirmació i aporta raons que defensen les teves opinions.
- Per ser feliç cal que siguem dos o tres.
Se diu que quan més gent millor, pero jo crec que una persona pot ser feliç sol o amb una sola persona.
Se diu que quan més gent millor, pero jo crec que una persona pot ser feliç sol o amb una sola persona.
- Els nens haurien de tenir el mateix espai per a jugar que tenen els adults per aparcar els cotxes.
Jo crec que te rao está afirmacío, estem privacitant els espais per a els adults i no hi ha espais per als xiquets en el món. Però la gent necessita els aparcaments per a deixar els seus cotxes.
Jo crec que te rao está afirmacío, estem privacitant els espais per a els adults i no hi ha espais per als xiquets en el món. Però la gent necessita els aparcaments per a deixar els seus cotxes.
- M’agradaria un camp de futbol sense entrenador.
Això estaria molt bé, jugar a un esport sense que algú et dige que fas mal. Estaria bé jugar amb diversió i que si fas coses mal pugues divertirte.
Això estaria molt bé, jugar a un esport sense que algú et dige que fas mal. Estaria bé jugar amb diversió i que si fas coses mal pugues divertirte.
- La bicicleta és més democràtica que no el cotxe.
Aquesta afirmació no la entenc, però crec que és molt millor la bici que el cotxe.
Aquesta afirmació no la entenc, però crec que és molt millor la bici que el cotxe.
- Manifesta el teu acord o desacord o posició mixta amb les afirmacions següents fent servir les estructures de més amunt:
a) “Els millors metges del món són: el doctor dieta, el doctor repòs i el doctor alegria” (Jonathan Swift)
Estic d'acord sobretot en l'última, no costen diners i són fàcils d'aconseguir.
Estic d'acord sobretot en l'última, no costen diners i són fàcils d'aconseguir.
b) Legalitzar les drogues és la millor manera de controlar-ne el tràfic.
Estic en d'esacord, les droges són dolentes.
Estic en d'esacord, les droges són dolentes.
c) “Definitivament caldrà rendir-se a l’evidència que aquest món està boig” (Sacha Guitry)
Totalment d'acord.
Totalment d'acord.
d) Tots tenim les mateixes oportunitats.
D'acord, a algunes persones li costara més però seguim tenent les mateixes oportunitats.
D'acord, a algunes persones li costara més però seguim tenent les mateixes oportunitats.
e) “Troba el que t’encanta i fes-ho. Això et mantindrà viu, emocionat i emocionant.” (Frank McCourt).
D'acord, pot ser més d'una cosa que t'encanta.
TEXT 1
SORTIR DE CASA
Sortir de casa, veure món, hauria de ser
un pelegrinatge gairebé obligatori. Per a tothom. Haver-me embarcat
recentment en aventures musicals a l’estranger m’ha fet pensar força en
el que som o deixem de ser tant aquí com a fora. Com a creador de
música, poder publicar un disc o fer concerts fora del teu país és
importantíssim per fer carrera d’artista. Però sobretot és important
perquè refresca l’acostumada i inevitable (per raons físiques) visió
local del món musical. Qualsevol canvi sobtat a la vida és un bon
sacseig i ajuda a apreciar les diferències i semblances entre el que ens
és quotidià i el que és nou. També així ens adonem del que realment és
essencial i del que és més secundari. En definitiva, el món occidental
és força uniforme quant a escenes musicals. Per començar, ni els de fora
són el millor del món ni el que fem nosaltres no va enlloc. De la
mateixa manera, ni som la rehòstia, ni tot el que ve de fora que se’n
torni per on ha vingut.
Pau Guillamet,
Enderrock, núm., 137.
ACTIVITAT:
- Llegeix el text amb atenció i determina l’opinió que planteja.
- Digues quina opinió pren l’autor davant de l’opinió exposada, positiva, negativa o mixta, i justifica la resposta.
- Assenyala els connectors del text que introdueixen els valors següents:
a) Causa perquè
b) afegir informació també així, sobretot
c) conclusió en definitiva
b) afegir informació també així, sobretot
c) conclusió en definitiva
- Destria la tesi, l’argumentació i la conclusió del text.
Tesi: Sortir
de casa, veure món, hauria de ser un pelegrinatge gairebé obligatori.
Per a tothom. Haver-me embarcat recentment en aventures musicals a
l’estranger m’ha fet pensar força en el que som o deixem de ser tant
aquí com a fora.
Argumentació: Com
a creador de música, poder publicar un disc o fer concerts fora del teu
país és importantíssim per fer carrera d’artista. Però sobretot és
important perquè refresca l’acostumada i inevitable (per raons físiques)
visió local del món musical. Qualsevol canvi sobtat a la vida és un bon
sacseig i ajuda a apreciar les diferències i semblances entre el que
ens és quotidià i el que és nou. També així ens adonem del que realment
és essencial i del que és més secundari.
Conclució: En
definitiva, el món occidental és força uniforme quant a escenes
musicals. Per començar, ni els de fora són el millor del món ni el que
fem nosaltres no va enlloc. De la mateixa manera, ni som la rehòstia, ni
tot el que ve de fora que se’n torni per on ha vingut.
TEXT 2
Sempre tenim tendència a pensar que la humanitat progressa constantment. Però aquesta idea és la herència del segle de la il•lustració i realment necessita uns quants matisos. Si ens fixem en la comprensió científica que tenim del món, efectivament hi ha un progrés innegable. Però hem avançat pel que fa als valors i a la conducta moral? Hem millorat la manera de tractar la natura? Durant els últims decennis hem maltractat el planeta i hem posat en perill el més essencial: la supervivència de l’espècie humana. Volem dominar la natura, però en realitat l’esclafem... De vegades penso que, segons com, la filosofia dels indis d’Amèrica, dels boiximans del sud de l’Àfrica o dels aborígens australians era superior a la nostra... Quan els primers colons europeus van arribar a Austràlia, van preguntar als aborígens: “A qui pertany aquesta terra?” Els aborígens no van trobar cap resposta. No coneixien aquest concepte: per ells, la terra no tenia propietari. En aquella cultura, els homes pertanyen a la terra i en són una part integrant, igual que els animals i els arbres. Ni més ni menys. És un concepte magnífic, individual que impregna sempre el nostre comportament. Em sembla que, si ens poséssim a aprendre d’aquestes cultures tradicionals i a extreure lliçons de la memòria dels nostres avantpassats, hi guanyaríem.
André Langaney i d’altres, La història més bella de l’home
- Llegeix el text i fes les activitats següents:
a) Indica’n l’estructura i assenyala quin tipus de posició argumentativa presenta.
Tesi: Sempre tenim tendència a pensar que la humanitat progressa constantment. Però aquesta idea és la herència del segle de la il•lustració i realment necessita uns quants matisos. Si ens fixem en la comprensió científica que tenim del món, efectivament hi ha un progrés innegable. Però hem avançat pel que fa als valors i a la conducta moral? Hem millorat la manera de tractar la natura?
Argumentació: Durant els últims decennis hem maltractat el planeta i hem posat en perill el més essencial: la supervivència de l’espècie humana. Volem dominar la natura, però en realitat l’esclafem... De vegades penso que, segons com, la filosofia dels indis d’Amèrica, dels boiximans del sud de l’Àfrica o dels aborígens australians era superior a la nostra... Quan els primers colons europeus van arribar a Austràlia, van preguntar als aborígens: “A qui pertany aquesta terra?” Els aborígens no van trobar cap resposta. No coneixien aquest concepte: per ells, la terra no tenia propietari. En aquella cultura, els homes pertanyen a la terra i en són una part integrant, igual que els animals i els arbres. Ni més ni menys. És un concepte magnífic, individual que impregna sempre el nostre comportament.
Conclusió: Em sembla que, si ens poséssim a aprendre d’aquestes cultures tradicionals i a extreure lliçons de la memòria dels nostres avantpassats, hi guanyaríem.
Posició argumentativa:
Tesi: Sempre tenim tendència a pensar que la humanitat progressa constantment. Però aquesta idea és la herència del segle de la il•lustració i realment necessita uns quants matisos. Si ens fixem en la comprensió científica que tenim del món, efectivament hi ha un progrés innegable. Però hem avançat pel que fa als valors i a la conducta moral? Hem millorat la manera de tractar la natura?
Argumentació: Durant els últims decennis hem maltractat el planeta i hem posat en perill el més essencial: la supervivència de l’espècie humana. Volem dominar la natura, però en realitat l’esclafem... De vegades penso que, segons com, la filosofia dels indis d’Amèrica, dels boiximans del sud de l’Àfrica o dels aborígens australians era superior a la nostra... Quan els primers colons europeus van arribar a Austràlia, van preguntar als aborígens: “A qui pertany aquesta terra?” Els aborígens no van trobar cap resposta. No coneixien aquest concepte: per ells, la terra no tenia propietari. En aquella cultura, els homes pertanyen a la terra i en són una part integrant, igual que els animals i els arbres. Ni més ni menys. És un concepte magnífic, individual que impregna sempre el nostre comportament.
Conclusió: Em sembla que, si ens poséssim a aprendre d’aquestes cultures tradicionals i a extreure lliçons de la memòria dels nostres avantpassats, hi guanyaríem.
Posició argumentativa:
b) Assenyala també les fórmules de verbs i construccions sinbtàctiques que es fan servir per argumentar.
Ens fixem, penso que, em sembla, van arribar, volem...
LA CONTRAARGUMENTACIÓ
- Planteja contra arguments a la tesi i els arguments següents:
ARGUMENTS:
-El mòbil no té cap funció a les aules.
-El mòbil és un element de distracció
-El mòbil és, de vegades, una eina per assetjar els alumnes (fotos i filmacions violentes).
TEXT 3
En general, seria important que els pares renunciessin a apuntar els fills a un nombre tan elevat d’activitats extraescolars: artístiques, esportives, d’aprenentatge de llengües estrangeres... Les motivacions dels pares són diverses i en aparença vàlides: no saben on deixar els nens ni a qui confiar-los; desitgen que els fills tinguin allò que ells no han pogut tenir per causes econòmiques i d’oportunitats socials; sostenen que són experiències útils per formar-se en el futur... La primera motivació és comprensible: en efecte, la ciutat sembla impedir que els nens puguin trobar-se, viure i gaudir amb suficient autonomia del temps lliure a causa de la mateixa estructura urbana i de la por dels diferents perills... La segona motivació és egoista: és sempre un error considerar els fills com a pròtesis dels pares, destinats a aconseguir allò que els pares no han estat capaços o no han pogut assolir. La tercera és equivocada: les diferents activitats (esportives, artístiques, lingüístiques) que els nens inicien a causa dels pares i que les arriben a deixar per cansament es perden per sempre i també les que tornaran a iniciar i tornaran a abandonar. Es produeix una vacunació per sempre dels nens amb relació a aquestes activitats. Valdria la pena deixar als nens més temps lliure per organitzar de forma autònoma els jocs amb els amics i esperar que siguen ells qui demanin, i amb insistència, per exemple, matricular-se en un curs per perfeccionar una activitat que ja han experimentat com a gratificant i que estiga en correspondència amb les seves expectatives i capacitats. S’estalviarien diners, moltes frustracions i els nens guanyarien temps per jugar.
Francesco Tonucci, Quan els nens diuen prou!
- Assenyala el tema del text i indica les parts d’aquest.
Tesi: En general, seria important que els pares
renunciessin a apuntar els fills a un nombre tan elevat d’activitats
extraescolars: artístiques, esportives, d’aprenentatge de llengües
estrangeres...
Argumentació: Les motivacions dels pares són diverses i en aparença vàlides: no saben
on deixar els nens ni a qui confiar-los; desitgen que els fills tinguin
allò que ells no han pogut tenir per causes econòmiques i d’oportunitats
socials; sostenen que són experiències útils per formar-se en el
futur...
La primera motivació és comprensible: en efecte, la ciutat sembla
impedir que els nens puguin trobar-se, viure i gaudir amb suficient
autonomia del temps lliure a causa de la mateixa estructura urbana i de
la por dels diferents perills... La segona motivació és egoista: és
sempre un error considerar els fills com a pròtesis dels pares,
destinats a aconseguir allò que els pares no han estat capaços o no han
pogut assolir. La tercera és equivocada: les diferents activitats
(esportives, artístiques, lingüístiques) que els nens inicien a causa
dels pares i que les arriben a deixar per cansament es perden per sempre
i també les que tornaran a iniciar i tornaran a abandonar. Es produeix
una vacunació per sempre dels nens amb relació a aquestes activitats.
Conclució: Valdria la pena deixar als nens més temps lliure per organitzar de forma
autònoma els jocs amb els amics i esperar que siguen ells qui demanin, i
amb insistència, per exemple, matricular-se en un curs per perfeccionar
una activitat que ja han experimentat com a gratificant i que estiga
en correspondència amb les seves expectatives i capacitats.
S’estalviarien diners, moltes frustracions i els nens guanyarien temps
per jugar.
- Fixa’t que l’argumentació es basa a rebutjar arguments a favor de les activitats extraescolars. Enumera aquests arguments.
-La primera motivació és comprensible: en efecte, la ciutat sembla
impedir que els nens puguin trobar-se, viure i gaudir amb suficient
autonomia del temps lliure a causa de la mateixa estructura urbana i de
la por dels diferents perills...
-La segona motivació és egoista: és sempre un error considerar els fills com a pròtesis dels pares, destinats a aconseguir allò que els pares no han estat capaços o no han pogut assolir.
-La tercera és equivocada: les diferents activitats (esportives, artístiques, lingüístiques) que els nens inicien a causa dels pares i que les arriben a deixar per cansament es perden per sempre i també les que tornaran a iniciar i tornaran a abandonar.
-La segona motivació és egoista: és sempre un error considerar els fills com a pròtesis dels pares, destinats a aconseguir allò que els pares no han estat capaços o no han pogut assolir.
-La tercera és equivocada: les diferents activitats (esportives, artístiques, lingüístiques) que els nens inicien a causa dels pares i que les arriben a deixar per cansament es perden per sempre i també les que tornaran a iniciar i tornaran a abandonar.
En una piscina del nord d’Itàlia, un nen de sis o set anys aconsegueix
el tercer lloc en un torneig nacional de natació en la seva categoria. El pare,
indignat, li retreu: “Creus que hem vingut de Sicília per ser tercer?” El nen
plora.
Aquesta és una escena incivil que no s’hauria de veure mai. Sens dubte
el comportament del pare va ser exagerat i absurd. Molts nens viuen
l’experiència de la competició, de la victòria i del fracàs massa aviat i amb
un cost emotiu excessiu. Fóra desitjable que les associacions esportives
regularen les activitats competitives tant en els entrenaments com en els
torneigs fins a una edat raonable: dotze o catorze anys, per exemple.
Francesco
Tonucci, quan els nens diuen prou!
- Assenyala la tesi, l’argumentació i la conclusió.
Argumentació: Aquesta és una escena incivil que no s’hauria de veure mai. Sens dubte el comportament del pare va ser exagerat i absurd. Molts nens viuen l’experiència de la competició, de la victòria i del fracàs massa aviat i amb un cost emotiu excessiu.
Conclució: Fóra desitjable que les associacions esportives regularen les activitats competitives tant en els entrenaments com en els torneigs fins a una edat raonable: dotze o catorze anys, per exemple.
Text 5
Zo we zo, en una Ilengua de I'Àfrica central, el sangoa, significa «un home és home». Una persona és una persona: tots els éssers humans tenen la mateixa dignitat. Això és una veritat tan antiga com nosaltres mateixos,
enfosquida, en aquests anys que veuen la violència racial,
el genocidi,
la guerra econòmica i religiosa
i venjances
seculars
que devasten
pobles que es voldrien anomenar civilitzats.
LUIGI LUCA I FRANCESCO CAVALLI-SFORZA • Qui
som: historia de la diversitat
humana
- Assenyala el tema, la tesi, l’argumentació i les conclusions del text.
Tema: Tots els humans tenim la mateixa dignitat, però, desgraciadament,
existeixen la violència racial, el genocidi, la guerra econòmica i
religiosa i venjances seculars que devasten pobles.
Tesi: Zo we zo, en una Ilengua de I'Àfrica central, el sangoa, significa «un home és home». Una persona és una persona: tots els éssers humans tenen la mateixa dignitat. Això és una veritat tan antiga com nosaltres mateixos, enfosquida, en aquests anys que veuen la violència racial, el genocidi, la guerra econòmica i religiosa i venjances seculars que devasten pobles que es voldrien anomenar civilitzats.
Què podem fer, individualment i col·lectivament, per posar-hi fi, perquè no passe més?
Tesi: Zo we zo, en una Ilengua de I'Àfrica central, el sangoa, significa «un home és home». Una persona és una persona: tots els éssers humans tenen la mateixa dignitat. Això és una veritat tan antiga com nosaltres mateixos, enfosquida, en aquests anys que veuen la violència racial, el genocidi, la guerra econòmica i religiosa i venjances seculars que devasten pobles que es voldrien anomenar civilitzats.
Què podem fer, individualment i col·lectivament, per posar-hi fi, perquè no passe més?
Podrien respondre els qui hi van venir abans que nosaltres? No ho crec, perquè tot el que tenim al nostre voltant avui dia és en bona part una herència deixada pels qui ens han precedit. «Jo dic que els morts enterren els vius», exclama un personatge d'Esquil. I, no obstant això, devem als nostres pares i als nostres avis el fet mateix de ser vius. Què pot fer una nova generació per incidir en el curs de la història? Hem de trobar-hi una resposta.
Conclució: És útil recordar que les coses que ens fan iguals són preponderants respecte les que ens fan diferents. El color de la pell i la forma del cos, la lIengua i la cultura diferencien els milions d'éssers humans escampats pel planeta. Aquesta varietat que testimonia la nostra capacitat d'afrontar el canvi, adaptar-nos a ambients diversos i desenvolupar estils de vida originals, és la millor garantia per al futur de l'espècie humana. Els coneixements que hem adquirit sobre nosaltres mateixos mostren, però, amb claredat, que tota aquesta diversitat, com l'aspecte canviant de la superfície del mar o de la volta del cel, és ben poca cosa respecte a I'immens patrimoni que els éssers humans tenim en comú.
- Digues quins valors defensa el text i raona si
són valors actuals.
Defensa que tots els éssers humans sóm iguals, independentment del color de pell, la religió, el génere, la llengua, la cultura, etc. Crec que són valors que tots tendriem que tenir, i que desgraciadement hi ha gent al món que no els respeta.
Defensa que tots els éssers humans sóm iguals, independentment del color de pell, la religió, el génere, la llengua, la cultura, etc. Crec que són valors que tots tendriem que tenir, i que desgraciadement hi ha gent al món que no els respeta.
TEXT 6
Hi ha concursos estúpids i distincions dubtoses. Hi ha persones que volen
destacar siga en el que siga. Per aconseguir-ho no dubten a apuntar-se als
concursos més estrafolaris. Sabien que als Estats Units hi ha un concurs de
vambes putrefactes? Sembla increïble, però no és un invent ni un acudit. El
concurs forma part de la moda del mal gust que domina el temps que vivim. Hi ha
gent que presumeix d’anar mal vestida, de portar els cabells com un drap brut,
de fer pudor.
Maria de la Pau Janer, Avui
8-4-2007
- Assenyala la pregunta retòrica que apareix en el text i justifica per què ho és.
TEXT 7
Déu n'hi do, el primer amor!
La mare que va parir els tòpics!
Primer amor. Primer amor. PRIMER AMOR.
Bé, què?
I si ja ha passat ... Que no surt mai bé. Que és com la grip, que cal passar-Ia al llit i suar perquè no hi ha cap remei per combatre-Ia. Que deixa senyals. Que et marca per a tota la vida. Que no s'oblida. Que ...
I si et sur! bé, si t'enrotlles amb el manso en
qüestió, si tires pel dret, tingues l’edat que tingues, et vénen amb l'altra
cara del disc: que cornençar tan aviat amb un xic no pot ser bo. Que et cremes
abans. Que et cases aviat. Que les parelles que comencen a sortir d'adolescents
o massa joves se separen als trenta. Que ... En què quedem?
Algú em pot dir ALGUNA COSA DIFERENT?
Ei, sóc acíl Em sentiu?
Jordi
Sierra i Fabra, Ràbia
-
Indica el tema del text i formula la tesi completant
la frase següent:
TEMA: El primer amor i els seus tòpics.
TEMA: El primer amor i els seus tòpics.
- Sobre el primer amor no hi ha informació fiable: només sentim a dir…
que ningú sap qui és, et marca per a tota la vida i pot causar molts problemes.
- Utilitza la ironia (dir el contrari del que penses) i algun altre dels recursos anteriors per defensar la teua idea sobre com és l'amor autèntic.
- Utilitza la ironia (dir el contrari del que penses) i algun altre dels recursos anteriors per defensar la teua idea sobre com és l'amor autèntic.
Bé, doncs l'amor és una cosa molt bonica: veus al teu primer amor, t'enamores d'ell o ella, et cases i tingues molts fills i filles. Almenys això t'anirà sempre bé en la vida i mai t'equivocaràs ni sofriràs.
No hay comentarios:
Publicar un comentario